mandag 10. februar 2014

Hva er poenget med norskundervisning?

Norskundervisning er noe man lett kan ta for gitt. Jeg kan jo norsk; jeg kan lese, skrive og en sjelden gang si noe fornuftig. Poenget er at det er så mye rom for forbedring, og forbedring på den språkkunnskapelige fronten fører til forbedring på de andre faglige frontene. Muntlige ferdigheter, lese- og skrivekompetanse danner et viktig grunnlag for læring og forståelse i andre fag som samfunnsfag, naturfag og historie. Samtidig gjør norsken et hederlig forsøk på å løsrive oss unge fra hjernesmeltene skjermer og lirke fram den sagnomsuste leselysten.

Tekster høres kanskje ut som noe prosessert treverk dekorert med svarte symboler, men er koblet med alt vi skal jobbe med i faget. Faget bygger på et tekstbegrep som inkluderer muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, der skrift, lyd og bilder spiller sammen i et fyrverkeri av informasjon. Norskfaget skal lære oss å svømme rundt i disse tekstene, tolke dem og se sammenhenger mellom dem. En utfording uten like. Men etter blod, svette og grove feiltolkede noveller kan de overlevende kave seg ut av kommafeil, fremmedord og stamming med hevet hode. Da er det en kritisk tenkemåte, evne til refleksjon og et bredere perspektiv på samfunnet og kulturen som følger. Alt dette skal forresten mestres til perfeksjon på to forskjellige standardmål: bokmål og nynorsk. 


Hovedområder


Muntlig kommunikasjon -Du må kunne verbalt grisebanke alle og enhver.
Den muntlige kommunikasjonen går ut på å kunne uttrykke den kunnskapen du sitter på, og lære å forstå den kunnskapen du ikke sitter på.


Skriftlig kommunikasjon -Du må kunne skrive så kreativt og bra, at selv en artikkel om dølle kleshengere skal virke interessant.
Dette er ren lese- og skriveopplæring som skal føre til økt motivasjon, og gi deg forståelse og tolkningsevne på et bredere spekter av tekster. God tekstbygging, bredt ordforråd og utholdene håndledd er stikkord her.
Språk, litteratur og kultur -Du må kunne plassere kjente litterære verk etter årstall, kulturell innflytelse og bruk av de irriterende pronomene De og Dem istede for du og deg.
Dette handler altså om å ha kunnskap om nordisk språk- og tekstkultur, og kunne forstå hvordan de har endret seg opp gjennom tidene.

Det har seg slik at norskfaget ikke bare er konjunksjoner, diktanalyser og Ibsens ripsbusker, men faktisk fungerer som et viktig verktøy i utviklingen hos oss ungdommer -tro det eller ei! Norskfaget skal hjelpe meg og mine likesinnede til å takle den tøffe verdenen som ligger å venter der ute. Senere studier, arbeidsliv og heftige diskusjoner venter på å bli overkjørt (i min favør) etter en gjennomført norskeksaminering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar